PROSTOCK
 



De Klassen
De Tractor Pulling wedstrijden zijn opgebouwd uit verschillende klassen.
In de vrije klasse is elke combinatie van motoren en eindaandrijvig toegestaan, mits er maar wordt voldaan aan de door de NTTO (Nederlandse Truck en Tractorpulling Organisatie) opgestelde voorschriften.
In de Prostock klasse wordt er deelgenomen met tractoren die uiterlijk nog een sterke gelijkenis vertonen met de standaard landbouw tractoren. Maar dat is ook het enige, want de motoren zijn vaak opgevoerd tot meer dan het tienvoudige van het standaard vermogen.

De Prostock klasse is snelst groeiende binnen Europa
Er rijden op dit moment ongeveer 23 Prostock tractoren in Nederland. Deze zijn verdeeld over twee divisies. Wij rijden met nog 15 tractoren in op de A-divisie wedstrijden. Voor 2008 staan er 24 tractoren ingeschreven voor de Euro Cup klasse. Doordat de onderlinge verschillen van de tractoren vrij klein zijn is het een klasse waar tot op de laatste centimeters wordt gevochten. De Prostock klasse is dan ook een van de snelst groeiende klassen in Europa maar met namen in Nederland.

Componenten Prostock tractoren
Vanaf 2008 mogen de achterbrug, versnellingsbak en het koppelingshuis vervangen worden door niet originele onderdelen. Dit zijn de zogeheten componenten Prostock tractoren. Het voordeel hiervan is dat men sterkere onderdelen kan monteren en een betere gewichtsverdeling kan krijgen. Verder dient de motorkap hetzelfde uiterlijk te hebben als het standaard model waarvoor is gekozen. De Prostock klasse is ooit in het leven geroepen om de kosten enigszins binnen de perken te houden, maar inmiddels verschild de prijs van een competitieve Prostock tractor nauwelijks met een willekeuringe andere topmachine.
Er mag natuurlijk ook wel het een en ander veranderd worden. Met name in de motor is er bij dit soort tractoren bijna alles veranderd. Zo hebben wij o.a. een speciale krukas, nokkenas, drijstangen en zuiger gemonteerd. Ook de brandstof pomp is aangepast op het zware werk. Verder is de motor geheel getuned om deze meer toeren te kunnen laten maken. Standaard maakt de motor maximaal 2300 toeren en nu zijn er dat plus/minus 5500.